З досвіду роботи використання ІКТ на уроках хімії
Високоякісна освіта в сучасному світі – ключова умова економічного росту країни, геополітична та екологічна ситуація вимагає генерації прогресивних наукових ідей, ефективних технологічних рішень та пошуку шляхів практичного використання науково-технічних досягнень, що потребує підготовки висококваліфікованих кадрів. Сьогодні, як ніколи, гостро постає питання формування нової наукової, професійної молоді, яка буде задавати тон у науці, державному управлінні, економіці та культурі України. Вступивши на роботу, в перший атестаційний період я вивчала проблему інтерактивного навчання, і коли атестувалась, то зрозуміла, що дана методика є ніби, як застаріла, і тому я в теперішній час, працюю над проблемою «ІКТ на уроках хімії, як засіб розвитку творчого потенціалу учнів».
Учень повинен переростати вчителя, а вчитель–пишатись ним. На мою думку саме ця умова, за якої освіта набуває навчального та розвивального характеру. Головна мета розвивального навчання –навчити учнів самостійно вчитися, вільно орієнтуватися у величезному потоці інформації. Вміти відокремлювати головне, логічно й послідовно викладати свої думки, працювати творчо, об’єктивно оцінювати свою роботу та роботу товаришів. В теперішній час важливу роль відіграє самостійна робота учнів з комп’ютером, виховання у них потягу до безперервного удосконалення набутих знань і формування умінь постійно поновлювати свої знання, застосовувати їх на практиці, в теперішній час цьому сприяє прогрес у комп’юторному просторі.
Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з різних каналів: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку. Але сьогодні я як, вчитель, повинна вносити в навчальний процесс нові методи подачі інформації. Адже мозок сучасної дитини налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, тому він набагато легше сприйме на уроці інформацію, запропоновану за допомогою медіа засобів, за підтримки Інформаційно-комунікативних технологій.
Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процесс навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним.
Стрімкий перехід сучасного суспільства до ери глобальної комп’ютерізації не може не викликати змін у викладанні навчальних предметів, в тому числі і хімії. Кількість і якість комп’ютерної техніки у школах зростає, а вчителі все ширше застосовують її в своїй роботі. Коли оснащення кабінету хімії обладнанням та реактивами залишає бажати кращого, мені слід шукати різні альтернативи, тоді на допомогу приходить комп’ютер. Мені, як вчителю хочеться здивувати і захопити учнів своїм предметом. Адже активність розумової діяльності безпосередньо залежить від емоційних переживань.
ІКТ –це, звичайно, не панацея для всіх шкільних хвороб, але дуже хороший помічник.
Інформаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів,що виконуються з метою збирання, зберігання, опрацювання, розповсюдження, відображення і передавання інформації між людьми. Інформаційні технології – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовують з метою збирання, зберігання, опрацювання, розповсюдження і використання різноманітних даних для інтересів і потреб користувачів.
Інформаційно – комунікаційні технології – технології на базі персональних комп’ютерів, комп’ютерних мереж і засобів зв’язку, для яких характерна наявність доброзичливого середовища роботи користувача.
Серед основних напрямків застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі з хімії виділяються:
1) навчально-інформуючі програми;
2) програми-тренажери з розв’язування задач;
3) програми тестового контролю навчальних досягнень;
4) програми моделювання певних хімічних перетворень і дослідів;
5) ігрові програми, що мають на меті залучити учнів до опанування навчального матеріалу з хімії шляхом включення їх до різноманітних ігрових ситуацій;
6) інтернет та дистанційне навчання;
7) використання програми для перевірки та контролю навчальних досягнень учнів.
Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів впливають на виховання дитини і сприйняття нею навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності – гри, змінюються й улюблені герої та захоплення.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і різноманітні ігри, сучасний комп’ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, якого дитині так, часом, не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителя: допомагає мені краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Застосування на уроці комп’ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє мені за короткий час отримувати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів, і своєчасно його скорегувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Одним з перспективніших напрямів розвитку системи освіти є широке використання технологій глобальної мережі Інтернет. Інтернет технології повинні бути не тільки об’єктом вивчення в школі, а й потужним засобом навчання. Інтернет – технології - це технології створення і підтримки різних інформаційних ресурсів в комп’ютерній мережі Інтернет. Наше майбутнє: мільярди комп’ютерів в мережі Інтернет. Інформація, доступна кожному будь-де, будь-коли і тому виникає необхідність готувати учнів до світу, заснованого на інформаційних технологіях, розвивати в них навички ХХІ століття.