Вчитель хімії та біології
Грицай Людмила Василівна

Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [19]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 20
Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

УРОК БІОЛОГІЇ У 10 КЛАСІ
04.03.2016, 10:59

РКЗО «Межівська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2»
УРОК БІОЛОГІЇ У 10 КЛАСІ
Вчитель біології Грицай Людмила Василівна

 

ТЕМА: Клітинний цикл еукаріотичної клітини. Мітоз.
Лабораторна робота № 10 “Мітотичний поділ клітин”.
Мета.
Освітня. Продовжувати формувати знання в учнів про структурну і функціональну одиницю живого – клітину; розкрити особливості клітинного циклу та мітозу; дати поняття інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, веретено поділу; звернути увагу на значення мітотичного поділу в розвитку організмів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, визначати особливості їх перебігу та біологічну роль; розвивати навички розпізнавання фаз мітозу; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати почуття гордості за досягнення вчених у вивченні цитології та розуміння матеріальної єдності органічного світу і необхідність охорони природного середовища від забруднення, бережливе ставлення до свого організму.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний у темі.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, презентація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно – пошуковий: постановка проблемного питання. Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем або схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів наочності.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв’́язки: медицина, математика.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, екран, проектор, комп'ютер.
Основні поняття та терміни: мітоз, хромосоми, центромера, диплоїдний набір хромосом, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, веретено поділу.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап. (Психологічний настрій)
Вчитель. Добрий день, я вітаю вас ще з одним зимовим днем. Для покращення настрою пропоную завершити малюнок на «картці настрою», яка лежить у кожного з вас на парті.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Гра «Лабіринт».
Вчитель. У вас на парті є аркуш з термінами та поясненнями, які взаємопов’язані у відповідній послідовності. Сполучіть будь-ласка так квадрати. Щоб отримати вірну відповідь з початку до кінця.
Прикріпіть будь-ласка відповіді на дошці. Порівняйте з правильним лабіринтом.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель. Давайте пригадаємо, як відбувається утворення клітин?
1 учень. Усі нові клітини виникають у результаті поділу вже існуючих. Багатоклітинний організм починає свій розвиток з однієї клітини. Потім шляхом поділу утворюється багато клітин.
2 учень. Є клітини, які не можуть ділитись, через їх специфічність. Наприклад нервові і м’язові клітини після завершення ембріонального розвитку припиняють поділ і функціонують протягом усього життя організму.
3 учень. Клітини печінки та ендокринних залоз не розмножуються за звичайних умов, але при ушкодженні, тканин до яких вони входять,їх здатність ділитись відновлюється.
4 учень. Є клітини, які у процесі виконання своєї специфічної функції гинуть, тому їх замінюють інші, утворені шляхом поділу, це клітини епітелію тонкого кишечника.
5 учень. У рослин постійний поділ клітин верхівкової і бічної меристеми, ріст у довжину та товщину.
Вчитель. Життя починається із заплідненої яйцеклітини, а потім починається процес поділу цієї клітини далі, поки не утвориться і не народиться організм. Але після народження процес поділу клітин продовжується. Тому сьогодні ми повинні з’ясувати завдяки чому організми ростуть, чому кількість хромосом у клітинах певного виду залишається однаковою до кінця життя.

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Вчитель. Клітини розмножуються поділом. Період існування клітини між початком її двох послідовних поділів або ж від початку поділу до загибелі називають клітинним циклом. Тривалість клітинного циклу у різних організмів неоднакова: у бактерій усього 20-30 хв. за сприятливих умов, у клітин еукаріотів 10-80 годин і більше.
Клітинний цикл складається із періодів поділу – мітозу та проміжку до початку наступного поділу – інтерфази.
Інтерфаза (від лат. «інтер» - між, і грец. «фазіс» – поява) – це період між двома послідовними поділами клітини або від завершення останнього поділу до загибелі клітини. В інтерфазі клітина росте, синтезує органічні сполуки та запасає енергію у вигляді макроергічних сполук та готується до поділу. Інтерфаза триває довше, ніж мітоз, до 90 % часу всього клітинного циклу.
В інтерфазі розрізняють три послідовні періоди: пресинтетичний, синтетичний і постсинтетичний.
- У пресинтетичному періоді відбувається активний синтез білків.
- На синтетичному етапі – подвоєння молекули ДНК, подвоєння хроматид, центріолей, також синтезуються білки, поділяються мітохондрії та пластиди тощо. Молекули ДНК перебувають у хромосомах у деспіралізованому (розкрученому) стані і спрямовують синтетичні реакції в клітині. Під час реплікації подвійний ланцюг ДНК під впливом спеціального ферменту поступово розкручується на два одинарні, і до кожного з них за принципом комплементарності відразу ж приєднуються вільні нуклеотиди. Реплікація молекул ДНК забезпечує подвоєння числа хромосом, тобто кожна із гомологічних хромосом складається з двох хроматид, двох ідентичних молекул ДНК. У подальшому одна потрапляє в одну дочірню клітину, а друга – в іншу. Тому дві дочірні клітини, які виникають внаслідок поділу, отримують весь обсяг біохімічної і генетичної інформації, який містила ядерна ДНК материнської клітини.
- Постсинтетичний період – клітина готується до поділу. Характеризується синтезом іРНК та рРНК, а також тубулінів – білків мітотичного веретена. У кінці постсинтетичного періоду синтез РНК різко знижується і зупиняється.
Інтерфаза закінчується, настає процес поділу клітки – мітоз – (непрямий поділ) це основний поділ клітини в результаті якого утворюється дві дочірні клітини ідентичні материнській.
Профаза. Відбувається:
1.    Спіралізація хромосом;
2.     Розпад ядерець і ядерної оболонки;
3.    Хромосоми розміщуються в цитоплазмі;
4.    Починає формуватись веретено поділу, з білка тубуліну. Хромосоми починають рухатись до екватора, завдяки веретену поділу (мікротрубочкам), які прикріплюються до центромери та полюса клітини.
Метафаза. Ця стадія мітозу триває досить довго. Усі хромосоми перестають рухатися і розташовуються таким чином, що їхні центромери лежать в одній площині, утворюючи так звану «метафазну пластинку». Вона тримається завдяки веретену поділу.
Хромосоми в цей час мають найменші розміри, під мікроскопом добре видно, що вони складаються з двох сполучених між собою в первинній перетяжці хроматид. Визначення числа і вивчення структури хромосом зазвичай проводять у цій стадії. Вивчення деталей будови хромосом метафазної пластинки має дуже велике значення для діагностики захворювань людини, обумовлених порушенням будови хромосом. У кінці метафази завершується процес відокремлення сестринських хроматид одна від одної. Останнім місцем, де контакт між хромосомами зберігається, є центромера. Після поділу центромери кожна хроматида стане самостійною дочірньою хромосомою. Метафаза різко закінчується розділенням центромери.
Анафаза. Це найкортша фаза, триває декілька хвилин. В цій фазі хроматини подвоєні в інтерфазі розходяться до полюсів клітини.
Телофаза. У цій заключній фазі завершуються процеси утворення двох дочірніх клітин з материнської. Телофаза починається після того, як дочірні хромосоми, що складаються з однієї хроматиди, досягли полюсів клітини і припинили рух. У телофазі відбуваються процеси, зворотні профазі:
1.    Хромосоми деспіралізуються, внаслідок чого їх не видно в мікроскоп.
2.     Навколо хромосом у кожного полюса формується ядерна оболонка, в ядрах з’являються ядерця.
3.     Нитки веретена поділу зникають.
4.    Клітина поділяється на дві частини шляхом перешнурування в екваторіальній площині (у тварин) або шляхом утворення перетинки з мембран ендоплазматичної сітки (у рослин). Органели клітини при цьому (мітохондрії, комплекс Гольджи, рибосоми тощо) розподіляються між дочірніми клітинами.  
Біологічне значення мітозу:
Відтворення дочірніх клітин ідентичних материнським, підтримання сталого числа хромосом у клітині.
Мітотичний поділ забезпечує точну передачу спадкової інформації від материнських клітин дочірнім протягом будь-якої кількості послідовних клітинних циклів. При цьому зберігається постійність числа хромосом та вмісту молекул ДНК в ядрі в усіх дочірніх клітинах.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Виконання лабораторної роботи «Мітотичний поділ клітин».
Мета: навчитися розрізняти фази мітозу в рослинних клітинах.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, мікропрепарат кореня цибулі, фотографії мітотичних клітин.
Хід роботи
1. За малого збільшення мікроскопа розгляньте препарат корінця цибулі та знайдіть на ньому три зони кореня: кореневий чохлик, зону поділу клітин і зону росту.
2. За великого збільшення мікроскопа розгляньте зону поділу клітин (у випадку неможливості використання великого збільшення можна використовувати фотографії мітотичних клітин).
3. Знайдіть клітину на стадії інтерфази. Замалюйте клітину, позначте на малюнку ядро клітини і клітинну оболонку.
4. Знайдіть клітину на стадії профази. Замалюйте клітину, позначте на малюнку хромосоми.
5. Знайдіть клітину на стадії метафази. Замалюйте клітину, позначте на малюнку хромосоми й веретено поділу.
6. Знайдіть клітину на стадії анафази. Замалюйте клітину, позначте на малюнку хроматин і полюси клітини.
7. Знайдіть клітину на стадії телофази. Замалюйте клітину, позначте на малюнку хромосоми й нову клітинну стінку, яка почала формуватися.
8. Зробіть висновки, в яких укажіть характерні ознаки фаз мітозу.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1.    Що таке мітоз?
2.    У чому полягають особливості інтерфази?
3.    Що відбувається в клітині в профазі, метафазі, анафазі, телофазі?

VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити пар. 28, ст. 155-159.

 

Категорія: Мої файли | Додав: Himik
Переглядів: 1493 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz